deel 5 Simrishamn- Horst

20 augustus 2012 - Ermelo, Nederland

Het is zaak om de terugreis goed te plannen ivm de veelal westelijke winden en daarom moeten we er gebruik van maken als hij zuid of nog liever zuidoost is!

Als er geen wind is, dan full speed op de moter rechtstreeks naar het meest westelijke reisdoel. Verder is het van belang om bij grote oversteken 5kn gemiddeld te blijven varen, omdat het anders veel te lang duurt.

De tocht van Simrishamn naar Klintholm op Mon in Denemarken is daar een voorbeeld van, 79 nm in een ruk,! s'morgens om 04.00 uur vertrokken, eerste uren flink aangepoot op de motor, start in het donker en het was windstil. Vanaf 10.30 weer veel kunnen zeilen met halve wind en kracht 4/5, dat schiet lekker op!

Op zo'n lange tocht werkt het het best om elkaar elk uur af te lossen zodat je lekker kunt slapen of doen waar je zin in hebt. Om 18.30 uur meerden we af in Klintholm. Vermoeid kropen we om 10.oo uur in bed om de volgende dag door te varen naar Vordingsborg, vanaf hier worden het weer overzichtelijke dagtochten van 30- 50 mijl.Maar eerst blijven we een dagje lekker luieren in Vordingsborg.

De rustdag in Vordingsborg werden er 3 in verband met de aanhoudende harde westenwind, 5/6 en af en toe een tijdje in de 7 die de passage van de brug en de trip naar Vejro cq Spotsbjerg op Langeland erg ongemakkelijk zouden maken.

Een Duitse Contessa was op woensdag 8 augustus nog vanwege de hoge golven terug gekeerd.

Op 10 augustus waren de verwachtingen veel gunstiger en zijn we om 06.15 uur met practisch geen wind  vertrokken, Henny bleef nog lekker liggen, wat echter niet lang mocht duren.

Voor we de brug gepasseerd waren zat de wind weer in de 5 en ook weer west! dus pal in de wind. UIteindelijk om 11.30 uur op Vejro afgemeerd.

Vejro is van eem particulier, we zijn er on 2007 ook geweest, toen stelde het niets voor! Nu was het een prachtige haven met bijzonder goed sanitair, een restaurant, vliegveldje etc! maar bovenal heerlijk rustig.

Daarna zit er een leemte tot 21.30 uur in mijn herrinnering, de klok op de spoedeisende hulp in Stragelse is het eerste wat ik me weer goed voor de geest kan halen. De diagnose werd op Trans Globale Amnesie (TGA) gesteld, gelukkig waren er geen enkele neurologische/functionele afwijkingen en de CT- scan was "schoon". Wel vonden ze het noodzakelijk dat ik nog door een neuroloog werd onderzocht, omdat de situatie minder snel herstelde dan gebruikelijk. De arts stelde Holbaek voor, 200 km noordelijk en dus ook 200 km verder van de boot. De verpleegster die we vanwege haar gedicideerheid en doortastendheid met de scan de Pitbull noemden stelde Naestved voor hetgeen juist richting boot lag. En zo weren we  12 augustus met een soort buurtbus 40 km westwaarts getransporteerd. Het 2 e ziekehuis was een klein "rampje" slapen op de gang, toilet door de verpleegkamer van 2 hemiplegie patienten en uitermate ongeinteresseerd, bijna afwijzend verplegend personeel. Op 13 mei werd ik s'morgens uitgebreid neurologisch onderzocht, waarbij de diagnose werd bevestigd en ik ontslagen werd.

Gelukkig terug naar de boot!, eerst met de trein en daarna met de Targa44 van het eiland met 35 kn al planerend terug naar het eiland.

Telefonisch kontact met Michiel had opgeleverd dat hij en Paul de oversteken  zouden ondersteunen. Om het makkelijker te maken zijn Henny en ik na overleg met de schipper van het eiland naar Kraegenas gevaren om het voor Michiel makkelijker te maken om op te stappen, de tocht van 9 mijl verliep zonder noemenswaardige problemen, terwijl we het grootste deel konden zeilen. Om 22.30 uur arriveerden Michiel Ahrend en Gonda die hem kwamen brengen, na wat bijgepraat te hebben en een biertje te hebben gedronken gaan slapen om de volgende dag weer fit te zijn.

15-08       09.00 uur vertrokken vanuit Kraegenas naar Holtenau, aanvankelijk konden we nog even een uurtje spinakeren maar toen tot 17.00 uur gemotord, daarna tot 21.00 uur kunnen zeilen tot het afmeren in Holtenau

16-08  Passage Kielerkanaal  06.00 vertrek   07.30 uur sluispassage 19.30 uur aankomst Cuxhaven, tegelijk met Paul!

17-08  11.15 uur ruim 2 uur voor hoogwater vertrokken motorzeilend de Elbe af, vanaf de westertil-N weer goed kunnen zeilen, tot 22.00 uur gespinakerd, daarna voortdurend met 1/2 wind en 5 knopen  door de Duitse bocht, de sterrenhemel was prachtig, en ook het water fluoriseerde weer zo sterk dat het leek alsof er Tl-balken onder de boot hingen.

Enige minpuntje was de zeeziekte van Henny, maar na een keer overgeven knapte ze iets op, maar jammergenoeg niet genoeg om er van te kunnen genieten.

18-08 Met zonsopgang zaten we boven Schiermonnikoog en we konden met de stroom mee naar Lauwersoog varen waar we om 11.30 uur afmeerden, 114 mijl in  24 uur!

In verband met Jurrus verjaardagsfeestje morgen, opgehaald door Michiel, waardoor Paul ook weer de beschikking had over zijn auto.

18/19 bij Michiel geslapen en verjaardag Jurre gevierd, erg warme dag(33 gr), sávonds terug naar de boot, waar een boze havenmeester het maar raar vond dat hij nergens van wist, hij was er altijd en kon anders gebeld worden!

20-08 We gaan rustig aan op huis aan en vertrekken  rond 10.00 uur vanuit Lauwersoog, op het meer kunnen we nog een stukje zeilen, maar vanaf de Dokkumer E is het uit met die pret.

Om 14.30 meren we af in Dokkum, waarbij we verwelkomt worden op de Zephyros van Jap en Hammie, met een kop the en hun verhalen over de reis in Denemarken.

Na boodschappen te hebben gedaan gaat Henny nog even Dokkum in en komt tot de konklusie dat er toch wel erg leuke winkels zijn, ze doet goede ideeen voor  haar zoektocht naar een nieuw eetservies bij Rossier.

21-08 09.30 uur vertrek uit Dokkum en via Leeuwarden met al zijn bruggen richting Stavoren, we besluiten onderweg eerder te stoppen en leggen aan in de Houkesloot vanwaaruit we in de verte de Flat in Sneek kunnen zien waar we hebben gewoond, en waar Marjolein geboren is.

Snachts regent het een aantal malen stevig en begint ook de westen wind toe te nemen tot een kleine 5.

22-08 Vertrek van de Marrekrite plek naar Stavoren waar we om 13.30 arriveren na continu tegen de wind in te hebben gemotord, op het Heegermeer was het desondanks nog erg druk.

In Stavoren getankt en gewandeld met een lekkere portie kibbeling bij de oude haven die al aardig vol kwam te liggen, weing mensen vertrokken ivm de pittige westenwind 5/6. De weersverwachting voor morgen (donderdag) is echter gunsti! west en afnemend naar 4

23-08 09.30 vertrek uit Stavoren wind gunstig en met een mooie snelheid rechtstreeks op de Ketelbrug aan die we om 13.30 passerden, daarbij gehinderd door een zeiler die vond dat hij moest wachten met de doorvaart totdat het sein op groen stond, terwijl over het algemeen iedereen zo snel mogelijk passeerd om het oponthoud tot een minimum te beperken.

Helemaal tot Roggebotsluis met de wind in de rug besluiten we om door te varen naar Horst, waar we om 19.00 uur afmeren.

Voor de Vitalis het einde van een reis van 3 Maanden

en een afstand van 2010 NM / =3722 KM

1. Marianne en anton:
    20 augustus 2012
    dat is schrikken,als zoiets je overkomt. we begrijpen dat het verder geen gevolgen gehad heeft? we horen het wel als jullie weer veilig thuis zijn. Goede reis verder en tot gauw!!!
  2. Ineke:
    21 augustus 2012
    Geniet nog even van het laatste stukje