Deel 1 Ermelo-Nynasshamn-Ermelo

10 juni 2012 - Ermelo, Nederland

Zondag 3  Juni 2012  om 10 uur vertrokken vanaf Strand Horst, Paul moest nog even terug om diepgevroren etenswaren op te halen.

Na lekker wat drinken was het tijd om afscheid te nemen van de kleinkids, wel voor een maand! Er werd driftig gezwaaid op de pier van StrandHorst.

Voor ons was er een leuke verassing in de vorm van een aantal verpakte verassingen die we elke zondag mogen uitpakken.

Om 19.15 uur werden we geschut in de Prinses Margrietsluis en 20.30 meerden we af bij de Rengersbrug in de Langesloot.

48 mijl

Maandag 4 juni

Vertrek 08.30uur

Door naar Dokkum waar we om 18.30 uur afmeerden itt andere jaren verliep de passage door Leeuwarden erg soepel. De mogelijkheid om Fonejacht te vermijden is ook erg prettig

sávonds bezoek van Gera en Siebren en Anita

44,7 mijl

Dinsdag 6 juni

Vertrek 09.00 uur naar Lauwersoog aankomst 13.00 uur met prachtig weer (voor het eerst)

ook gunstiege berichten voor de nacht en de dag daarop.

14,4 mijl

Dinsdag 6 juni

na overleg met de schipper van de Shamal vertrek naar Brunsbuttel, de weersvooruitzichten zijn gunstig. Om 15.30 uur samen met het andere schip (de Shamal later kwam daar ook de Zephuros nog bij) vanaf de buitenhaven Lauwersoog, richting Schiermonnikoog.

Passage door het westgat was redelijk heftig maar niet ondoenlijk en het weer was mooi, bakstagwind, aanvankelijk rif in het grootzeil maar voor de noordzee het rif eruit omdat de wind inzakte tot 3/4.

Henny vanaf 20.30 wat zeeziek, en de achterlijke wind maakte het niet beter, tegen 23.00 niet meer functionerend. De wind begint stevig aan te trekken en draait geheel tegen de voorpelling in naar het NO om 03.00 uur voor Norderney overwogen om via het Dovetief Norderney aan te lopen, niet gedaan vanwege de 2 uur varen naar het begin van het Dovetief en dan nog 1 a 2 uur naar de haven.

De beslissing heeft goed uitgepakt  de wind ruimt wat en ik kan al motorzeilend  het punt op de Elbe redelijk makkelijk bereiken waar ik moet beslissen: naar Cuxhaven, of weg lopen naar Helgoland.  Voor het laatste gekozen. De 25 mijl naar Helgoland gaan snel en komfortabel vanwege de bakstagwind. Wel begint de vermoeidheid me nu wat parten te spelen, en af entoe dommel ik zelfs wat weg al leunend op de lierhandel.

6 juni 13.00 uur aankomst aankomst Helgoland.

Raar wat 36 uur weinig/geen slaap met je doet, soms zag ik 3 kompassen en of af en toe een voetbal ipv een kompas.

Ook was het wat lastig om met de wind bijna achter goed koers te houden, mede omdat ik af en toe wat  wegdommelde! De stuurautomaat trekt dat toch niet helemaal feilloos.

Helgoland was trouwens bij deze wind een redelijke klotsbak, wij hebben toch een goede nacht gehad en Henny knapte weer redelijk op.

105 mijl.

7 juni

Vertrek richting Brunsbuttel om 08.30 uur (laagwater helgoland) aanvankelijk nog flinke regen maar gaandeweg de dag beter weer, goed kunnen (motor) zeilen en de stroom perfekt mee.

17.00 uur in de sluis bij BB, motor slaat niet meer aan! de startmotor jankt alleen maar en draait de starterkrans niet rond. Snel een sleepje van een hoe kan het anders, een vd Stadt 40. Monteur gebeld, komt morgen kijken, mogelijk kapotte startmotor.

45,7 mijl

8 juni

Mmonteur om 9.30 uur startmoter uitgebouwd en in de werkplaats  getest. Puntgaaf!

Startmotor weer ingebouwd en vervolgens melden beide heren dat de accu nog maar 75 % is, advies: nieuwe startaccu en of ik maar 235 euro wilde afrekenen.

s'middags nieuwe accu gekocht en ingebouwd, de oude toch maar bewaard!

Zelfde probleem, veel lawaai en niet aanslaan! Aanwezige monteur op motor boot heeft alles nogmaals zorgvuldig en systematisch nagelopen en  de electrische verbindingen doorgemeten. Meldde dat mogelijk het startrelais gammel was.

Na vervangen geen problemen meer!

Fotos uitgewissedl met Jap en Hammie vd Zephuros.

9 juni

Door naar Rendsburg, normaal liggen we meestal in de haven aan stuurboord, maar op advies van Jap en Hammie door naar de verenigingshaven aan bakboord, dicht bij de stad. Goed advies, mooi sanitair en dicht bij de stad en mogelijkheid tot diesel tanken.

37 mijl  2x 20 ltr Diesel

10 juni

Door naar Kiel, vertrek om 10.30 uur aankomst Strande 17.30 uur

In de sluis bij Holtenau afscheidgenomen van de fam vd Ley die met hun koopmans Zephuros daar stopten en verder richting Denemarken gaan

11 Juni

Om 09.30 uur vertrokken uit Strande, richting Burgstaaken op Fehrman, daar aangekomen om 17.45 uur, genietend van onze  eerste echt mooie dag van onze vakantie, bijna de hele dag zon en wind om te zeilen.

Haven werd in de havengids beschreven als Shabby, het was echt een oude zooi!

wel apart was de 40 meter hoge klimwand tegen een Silo.

12 Juni

Burgstaaken vertrek 09.00 aankomst Wismar 16.00 uur konden kiezen uit 3 havens, uiteindelijk gekozen voor de Brunkowkai verenigings haven, havenmeester was dik ouderwets met een donkerblauwe trui en witte schipperspet. Presteerde het om tijdens zijn openingsuurtje boodschappen te doen!

S'middags de oude stad bekeken die erg mooi en ruim is veel oude gebouwen van rond 1400 van rode baksteen.

3d film van de wederopbouw van de basiliek gezien was erg leuk.

Sávonds heerlijk gegeten bij de Italiaan aan de oude haven, henny een Zalm ala Erbe en ik een rindersteak met gorgonzola saus.

Daarna heerlijk Italiaans ijs voor een prikje.

13 Juni

Na nog boodschappen te hebben gedaan 11.30 uur vertrokken naar Timmendorf op het eiland Poel, leuk haventje bij een vakantiedorp met vuurtoren van 150 jaar oud.

Nog wel gedacht aan het boek Sonny Boy, omdat hier de scheepsramp op 3 mei 45 plaats vond.

S'nachts draaide de wind meer het zuidwesten en werd de haven een klotsbak, om 07.00 uur waren we daar klaar mee en zijn opgestaan en om 09.30 vertrokken, om om 16.00 uur op Hohe Dune (juppenjachthaven) te arriveren.

Havenmeester weigerde mijn reservetank vol te gooien met diesel, omdat het geen officiele dieseltank was en wilde uberhaubt geen jerrycan op de kant vullen ivm vervuiling

wel gratis goed internet!.

Verder niet veel te beleven

15 Juni

Hohe Dune-------> Glowe

om 05.00 uur bertrokken, het wordt een lange tocht naar Glowe, 71 mijl !

Bij vertrek was het windstil, Henny terug op de bank om wat verder te slapen.

Vanaf 06.30 uur mooi windje ruim en 3/4.

Vanaf 11.00 uur de motor weer bij omdat de wind inzakt en later naar N gaat vanaf 13.00 uue NE 6 en soms 7 met flinke golven en 3 X een golf die over het hele voordek rolt, toch blijven we redelijk droog en de Vitalis houd zich kranig.

Tot kaap Arcona is het op boxen tegen de wind en golven, vanaf de kaap gaan we halve wind naar Glowe een goed beschutte haven aan de  Tromper Wiek                    .

Afgemeerd om 18.30 uur.

16 Juni

Rustdag na een heftige zeildag!

Diesel gehaald met de havenmeester in Sagard, gefietst en s'ávonds gedineerd in de "Oostseeperlen", een restaurant met weids uitzicht op de Oostzee.

Weersvooruitzichten voor de tocht naar Bornholm zijn gunstig( west 5), de tocht bekeken (55 mijl)en besloten om om 6 uur te vertrekken.

17Juni

Glowe------>Hassle.

Eerste uur op de motor, geen wind daarna uren gezeild aanvankelijk met halve wind, later wind achter. Prachtig weer  uiteindelijk besloten om door te varen naar de andere kant van Bornholm om de overtocht naar Utklippan te bekorten.

18.30 afgemeerd in Allinge, Pizza gegeten en later door naar Tejn ivm drukte in de haven van Allinge.

18 Juni rustdag, gefiets naar het HammarHus, onderweg een steengroeve bekeken en boodschappen gedaan.

Zweedse haak gekocht voor het afmeren aan hekboeien en en een extra lange afmeerlijn, omdat eventuele boxen in Denemarken en Zweden vaak 15-20 mtr zijn.

S'ávond komt nog een staartje over van  het front dat over Nederland en N Duitsland is getrokken flinke plens bui, maar onweer en wind valt mee in de haven.

Even geskypt met Jeroen en Maud was erg leuk. Leuk te zien hoe maud straalde toen ze ons ook kon zien! Jammer dat  Jelle weer in het ziekenhuis ligd en ook best zorgelijk!.

Morgen door naar UtKlippan!

19 Juni

Om 08.00 uur vertrokken uit Tejn, in de haven leek het alsof er flink wat wind stond, het gierde aardig door de verstagingen!

Het weer bleek echter prachtig te worden en met veel zon en bakstag wind die soms opliep tot 6/7 zijn we naar UtKlippan geracet.

Om 18.00 uur meerden we daar af, alles bijelkaar nog geen 1/2 uur op de motor, de rest zeilend.

Leuke ervarng om zo midden op zee een eiland aan te lopen, er lagen maar 4 schepen en wij waren de enige nederlanders. De havenmeester maakte ons attent op de aanwezigheid van Alken, waarbij hij aangaf dat ze redelijk zeldzaam waren.

Overgens itt 10 jaar geleden kon je nu uitgebreid eten in een klein restaurant en zelfs s'morgens ontbijten. Heerlijk rustig geslapen met alleen de meeuwen om ons wakker te houden.

s'morgens voor het eerst in de kuip in de zon ontbeten!

20 Juni

Utklippan----> Kalmar

Om 09.30 vertrokken met bestemming Bergvara, het zeilen verliep echter zo voorspoedig dat we besloten om door te zeilen naar Kalmar, de wind trok regelmatig aan tot 5, maar met de genua op de boom liep de Vitalis prima, waarbij hij zelfs 8,2 op de klok zette!

S'avonds met Michiel en Petra geskyped, ook nog even naar Jelle gezwaaid, die al weer iets opgeknapt was, hij vond het prachtig!

21 Juni

Kalmar ----> Oskarshamn

Half elf vertrokken prachtig zeilweer en ook de wind zit in de goede hoek en komt niet boven de 4.

Om 17.00 uur begint de wind wat te draaien  naar het NO en begint aan te trekken, laatste 3 uur toch weer stevig tegen de wind op boxen.

In Oskarshamn is in het geheel niets te beleven, alles is dicht ivm Midsommerafton.

Ook in de verenigingshaven waar we liggen is alles dicht, geen havenmeester te bekennen. Op de fiets naar Hafslet om te kijken of er Midsommerafton gevierd wordt, is pas om 4 uur en we hebben geen zin om daar op te wachten. Later horen dat in een haven iets noordelijker(Figeholm) Midsommer uitbundig gevierd is en dat de havenfaciliteiten daar uitstekend waren.

Diesel bijgevuld bij tankstation

23 Juni

Oskarshamn ----> Ido

vertrek om 06.30 uur aankomst 14.30 uur, er is nog een mooie ligplaats langzij de buitensteiger, verder is het redelijk druk, er zijn er veel zweden om midsommerdagen te vieren.

In het restaurant een lunch genomen, Rokt Lax met aardappeltjes en sla, lekker in het zonnetje en een weids uitzicht over de scheren.

Wel is het vele malen drukker op het eiland als 10 jaar geleden, toen ik er met nog 2 andere boten lag.

24 Juni  Ido---> Valdemarsvik

vertek om 09.30 uur het weer knapt ziederogen op, terwijl er toch een windwaarschuwing doorkomt voor s,avonds met ZO 7.

Halverwege de middag begonnen zich ook donkere wolken aan de horizon samen te trekken, toch viel het allemaal wel mee omdat de wind achterljk was.

Onderweg nog gekeken bij een natuurhaven, maar ivm de waarschuwing besloten om door te varen naar Vadlemarsviken, het langste "fjord" van zweden, aankomst 16.00 uur.

Beetje klotsplek, maar wel een mooi uitzicht waar we de volgende dag moeten verkassen omdat er aan de haven gewerkt wordt ivm een groot milieu projekt (300 miljoen euro). vanwege de vroegere leerfabrieken die er hier hebben gestaan.

Hebben hier goed internet en zullen vanavond proberen of we even kunnen skypen met Jurre, Maud en Jelle.

26/27 Juni

Met wat dreigende luchten en een paar regenspetten om 10.00 uur vertrokken richting Fyrudden een Gasthamn in de scherenkust, op de kaart zijn er op het eiland er tegenover een paar mooie baaien te zien.

Met een beetje zoeken een mooie plek aan een rots en hekanker bij Kattylo. Prachtig weer. De volgende dag veel regen gehad dus lekker aan de rots blijven liggen, wel s'morgens in het zonnetje ontbeten.

28 Juni

vertrek 09.30-- 17.30   trip 35,1 mijl

Kattylo -  Oxelosund, terecht gekomen op de scheren   st Trassor/Fagelviken, waar het nog lastig was  om een goede rotsplek te vinden, het was er relatief open.

Uiteindelik in een baai voor anker gegaan, waar de naastliggende zweed niet gelukkig mee was.

Vroeg naar bed, waren erg moe. lekker rustig gelegen en s'morgens weer in de zon ontbeten (leve ons oventje)

29 Juni st. Trasso - Nynasham

vertrek 08.15  aankomst 14.00 uur  trip 33,8 mijl.

waaide toch een stevige 5 in de buitenscheren, maar na 3 kwartier konden we 1/2 wind verder en zo buitenom via Landsort naar Nynasham, op een gegeven moment kon zelfs de korte broek aan!.

Afgemeerd bij de SSK Nynahamn waar net de uitreiking van  de Optimisten diploma's aan de gang was.

Wel wat windierig richting open zee, maar verder leuke haven. Gratis douches/sauna, en internet. Even Nynashamn ingeweest voor boodschappen oa stuk zalm van een pond!

29 juni

Kontakt met Maarten Iris gehad over hun komst, vertrekken zaterdag morgen om 04.30 uur en hopen 20 uur bij ons te zijn!

30 Juni

Het lukt ze zelfs om iets eerder te arriveren, na te hebben bijgepraat de spullen te hebben overgepakt in hun auto, samen gegeten en vervolgens op tijd naar bed gegaan, Iris en Maarten aardig vereisd, en wij als voorbereiding op de terugreis

1 Juli

Vertrek om 08.00 uur wij gaan voor 14 dagen met de auto van I&M  terug

1. Marjolein&Paul:
    10 juni 2012
    Nou, nou, klinkt als een heftig reisje !! De foto dat jullie in de golven verdwijnen is prachtig. Maar ik laat h'm maar niet aan Doeke zien want die vraagt af en toe of jullie echt niet zullen zinken.... Groetjes van ons allemaal uit Ermelo !
  2. Joke Polmann:
    14 juni 2012
    hallo Henny en Henk.
    Marjolein heeft me aangemeld en nu kan ik ook van jullie blog genieten. Wat heftig zeg als ik het zo zie weet ik nog niet of ik ooit een dagje mee ga varen.?
    Vertrek in de regen en dan drie zwaaiende kleinkinderen op de kade achterlaten had ik zo de boot weer gekeerd !
    maar jullie kennen me. Maar prachtige foto`s Henny ik hoop datje je beter voelt Veel plezier ! en ik vind het leuk jullie zo een beetje te kunnen volgen.
    Groeten Joke
  3. Maarten:
    17 juni 2012
    Hallo Henk en Henny,
    Zoals we lezen een reis met vvan alles en nog wat. Zo maak je in ieder geval nog eens wat mee en wordt het niet saai. Nu al dicht bij zweden en we gaan jullie daar over nu nog maar veertien dagen zien. Veel plezier en mooi weer toegewenst.

Groet,
    Iris en Maarten
  4. Petra&Jeroen:
    17 juni 2012
    Hoi pap en mam,

Nou, jullie maken wat mee! Hopelijk wordt de wind nu wat beter en kunnen jullie lekker verder gaan met genieten, maar met minder geklots! Wij gaan straks met zijn allen voetballen kijken, al zal dat vast de laatste keer zijn :(.

Groetjes van ons
    en een hele dikke knuffel van Maud & Jelle
  5. Ineke:
    18 juni 2012
    hoi zus en zwager.
    nou in zo´n korte tijd al heel wat gebeurt, maar ook gezien en al heel lekker gegeten. Hopelijk gaan jullie nu rustiger weer tegemoet.
    Maar ja bij ons is de zomer ook nog niet aangebroken maar hij komt zeker. Groeten
  6. André&Gera:
    22 juni 2012
    Hoi papa en mama!

Wat een gave foto's hebben jullie geplaatst!
    Heavy!
    We hopen dat jullie een leuke mooie en rustige tocht verder mogen hebben!

Geniet ervan!
    Groetjes vanuit (bewolkt) Nederland!!!

Liefs André&Gera!